Alsó-Jegenye-völgy

Az Alsó-Jegenye-völgy a Budai-hegység határán, Solymár közelében húzódik. Attrakciói miatt népszerű kirándulóhely. A Paprikás-patak csörgedezik szurdokában, de látványos a Jegenye-völgyi vízesés, a Rózsika-forrás és a hajdani strandfürdő gátjának romja.

Jegenye-völgyi-vízesés

A Kerek-hegy alól, 350 méteres magasságból induló völgy felső, középső és alsó szakaszra tagolódik. Sokan egyként kezelik a felső és a középső részt, mivel azt mesterséges út választja el egymástól. A völgy élővize a középső szakaszából eredő Paprikás-patak, mely a Solymári vár alatt torkollik az Aranyhegyi-patakba. Az erdős szurdokvölgy legszebb szakaszai a középső rész 5-6 méteres sziklalépcsői, valamint az alsó szakaszon a Les-hegy alatti 4-5 méter magas Jegenye-völgyi-vízesés és a tisztásig vezető erdei ösvény. Az Alsó-Jegenye-völgy büszkesége a fahídon megközelíthető Rózsika-forrás.

Körtúránk, mely valamennyi attrakcióját érínti az Alsó-Jegenye-völgy romantikus szurdokvölgyének, Solymár határából indul. Amennyiben autóval érkezünk, a Petneházy Lovaspark mellett leparkolhatunk. Solymár vasúttal és busszal is megközelíthető, ám rövid többlet sétát igényel a vár alatti kiinduló- és végpont elérése.

Solymári vár

A Solymári vár, mely több ízben is feltűnik előttünk túránk első állomása. Az enyhe erdős emelkedő irányába indulunk, ahogy az útjelző táblák is mutatják. Előbb a zöld sáv jelzésen, majd balra kanyarodva hódítjuk meg a Szarkavárat a zöld várjelzésen. A Mátyás-domb oldalában található a pénztár, ahol kizázólag készpénzzel válthatunk belépőt.

Solymár várát 1350 után építtette Lackfi István nádor, mivel azonban stratégiailag kulcsfontosságú helyen fekszik, a későbbiekben királyi birtok lett. Az egykori torony helyén ma álló kilátóból ráláthatunk a környékre. Jó időben ellátni egész a Dunáig, tehát, aki a várat birtokolta, az védte nyugat felől Budát. Összességében sajnos mára már nem maradt sok belőle, de egyszer mindenképp érdemes tornyából körültekinteni.

Solymári vár (Szarkavár)

Alsó-Patak-hegy

A várból lereszkedve balra tartunk, tovább a zöld sáv jelzésen. Az agyagos-löszös ösvényen előbb még fák és bokrok között, majd rövidesen tisztások és szántók mentén haladunk. Ezen a szakaszon érjük el az Alsü-Patak-hegy magaslatát, ahonnan visszafordulva megcsodálhatjuk az immár fák között megbúvó Solymári várat, Solymár házat, a Pilis-tetőt és a Kevélyeket.

Jobbra kanyarodva immár az erdőben ereszkedünk. Ősszel nagyonhangulatus már ez a szakasz is. A nagy négyes kereszteződéshez érve figyelünk és tovább tartva a lejtmenetet újfennt jobbra folytatjuk utunkat. A sárga sáv jelzés elérésekor már egy nagy tisztáson találjuk magunkat, ahol a Rózsika sétány kezdődik, valamint itt található a Millennium-emlékkő is. Sajnos tábláját vandálok összetörték.

Rózsika-forrás

A Rózsika-sétány az Alsó-Jegenye-völgy és a Paprikás-patak szurdokának gyakorlatilag a romantikusabb elnevezése. Szépen kanyarog az ösvény, szinte észrevehetetlen mértékben emelekdik, így kellemes beszélgetéseket folytathatunk. A tisztástól hamar elérjük a Rózsika-forrás kútját, valamint a Kremzer Ferenc-emlékkő jelentette hidas patakátkelést.

A forrás mellett található a Szomjas-tisztás, ahol padok és asztalok segítenek a pihenésben. Itt bátran álljunk meg frissíteni, használjuk ki, hogy a főváros közelében ilyen szép környéken lehetünk.

Jegenye-völgyi vízesés

A tisztást elhagyva több alkalommal tekinthetünk le a mellettünk tekergő szurdokba, hangulatos fahidakon kelhetünk át és egyre magasabbra emelkedünk. Látványos sziklaképződmények kísérik utunkat bal kéz felől. Túránk legszebb attrakcióját, az Alsó-Jegenye-völgy vízesését rövidesen elérjük, melyhez le is tudunk ereszkedni. De csak a korlátig, hiszen addig biztonságos.

Miutánmegcsodáltuk, ugyanazon az útvonalon indulunk vissza, amelyről jöttünk. Így is csodálatos a szurdok, hiszen picit más szemszögből élvezhetjük. Bal kéz felől feltűnik az egykori strandfürdő gátjának maradványa is.

Paprikás-üreg

Akad még egy látványosság az Alsó-Jegenye-völgy oldalában. Ez a Paprikás-üreg, mely jól megbújik a fás hegyoldal gyomrában. Megkzözelíteni több irányból is lehet, de ezek zöme sziklás, csúszós, benőtt és veszélyes. Talán a legegyszerűbb a mellékelt térképen jelölt helyről. Azonban itt is legyünk óvatosak és körültekintőek a talajviszonyok miatt.

Óvatosan visszaereszkedünk a Paprikás-patak menti ösvényre és folytatjuk utunkat a Millenium-emlékkő tisztására. Itt rövidítünk, s a Petneházy Lovaspark felé, a réten átkelve, a patak kiszáradt medrét követjük. Egykor itt volt festve a zöld háromszög jelzés, melynek nyomait láthatjuk a fákon. Hamarosan vissza is érkezünk a parkolóba, ami túánk végét jelenti.