Csúcstámadás a Börzsönyben

A 18,84 kilométer hosszú túra Királyrétről a Taxi-nyiladékon át vezet fel a Nagy-Hideg-hegyre, majd a Börzsöny legmagasabb pontjára, a Csóványosra. Igazi kihívás, hiszen utunk során le kell küzdjünk 886 méter szintemelkedést is. Bevállalod?

Őszi színekben pompázik a Börzsöny. Fotó: hu.worldmapz.com

A közkedvelt börzsönyi kirándulóhely, Királyrét a kiindulási pontja második túraajánlónknak. A busszal és kisvasúttal is megközelíthető attrakció Szokolyához tartozik és többek között a híres Börzsöny Vulkántúra kiindulópontja is.

A piros sáv jelzést követve észak-nyugati irányba indulunk. A Taxi-nyiladékban, a Grófi úton már kizárólag ezt a jelzést követjük. Egészen sokáig, hiszen hosszas menetelést követően a Magas-taxi turistaházat is érintjük mielőtt a Nagy-Hideg-hegyi sípályán felkapaszkodnánk az Országos Kéktúra pecsételőhelyének is otthont adó Nagy-Hideg-hegyi turistaházig.

A Börzsönyben komoly szinteket kell leküzdenünk ahhoz, hogy a magasabban fekvő látványosságokat elérjük. A Nagy-Hideg-hegy eléréséhez mintegy 600 méter szintemelkedéssel nézünk szembe. De megéri, hiszen a turistaházban tudunk frissíteni és pihenni is, s nem mellesleg, szép időben a kilátás is pazar.

A Nagy Hideg-hegy a Börzsöny szívében, a Duna Ipoly Nemzeti Park területén található, 864 méter magasságban. Az itt álló kőépület az ország egyik legmagasabb pontján fekvő turistaháza. A felújított, összesen 44+8 férőhelyet számláló szobáink, valamint a büfénk és az éttermünk télen-nyáron, a hét minden napján várja a kikapcsolódni vágyókat – írja a nagyhideghegy.hu

Csúcstámadás lévén ez nem a célállomásunk. Az Országos Kéktúra útvonalán folytatjuk menetelésünket. Leereszkedünk a Rakodóhoz, majd felkaptatunk az Égés-tetőre és a Hangya-hegyre. Innen már nincs messze a Csóványos. Óvatosan elhaladunk a Szabó-kövek mellett, nagy levegőt veszünk, és leküzdjük azt az 500 métert, melyet a Csóványos utolsó kihívásként még elénk állított. Szinte kötelező az újonnan épült kilátóból gyönyörködni.

A hegyvidék központi része a Magas-Börzsöny, melyet északon a Kemence-patak, nyugaton az Ipoly folyó völgye, délen a Hosszú-völgy-Kóspallagi-medence-Szokolyai-medence vonal, keleten a Nógrádi-medence határol. A legmarkánsabb geomorfológiai eleme, a 12 km hosszúságú, ÉNy-DK, majd ÉK-DNy-i irányú főgerinc, mely a Godó-vártól(574 m), a Csóványoson(938 m), Nagy-Hideg-hegyen(864 m) át, a Nagy-Inóc(826 m)-Kis-Inóc (683 m) dél felé lealacsonyodó impozáns tömbjéig tart. A Magas-Börzsöny vulkáni kalderáját átréselő Csarna-patak szűk völgyét nyugatról szinte bástyaként kíséri, a Kemence és Nagybörzsöny között húzodó, É-D-i irányú, 8 km hosszú Nyugati-gerinc – áll az Ipoly Erdő Zrt. weboldalán.

A Csóványosról a kék sáv jelzésen megkezdjük az ereszkedést. A Foltán-keresztet érintve haladunk vissza Királyrét irányába. Rátérünk a kék négyzetre a Foltán-keresztnél, mely helyenként meredek és csúszós, ezért fokozott figyelemmel közlekedjünk. Hamarosan elérjük a Szén-patak, azaz egykori Spartacus kulcsosházat. Ettől már nincs messze a Suta-berki-nyiladék, mely lényegében Királyrét kapuja. Érintjük a horgásztavat, végezetól visszatérünk a kiindulóponthoz.

Térkép és GPS track a túrához