Interjú a Solymári Magazinban

Az utóbbi években megszaporodtak a különféle túrakupák és a szervezett éremgyűjtő vándormozgalmak. A Túrablog munkatársai nemrégiben azt határozták el, hogy egy mozgalomba gyűjtik a Pilis és Visegrádi-hegység zöld jelzésű útjait. A hét szakaszból álló túragyűjtemény egyik kiindulópontja a solymári határban, a Budai téglagyár megállónál (vagyis a Szarvas-csárdánál) található. Ennek apropóján kérdeztük a Túrablog szerkesztőjét, Tolnai Balázst.

A Nagy-Kevély. Fotó: Tolnai Balázs

A Nagy-Kevély. Fotó: Tolnai Balázs

A Túrablog interaktív formában (is) felvállalta ezen út működtetését és kialakítását. Egyelőre csak az utóbbi, Solymár közeléből induló szakaszról van bejárás és leírás (az interjú készültekor). A tervek szerint az igazolást pecsételő füzetbe kell majd végezni, de leginkább az útvonalon elhelyezett kódok feljegyzésével lesz megoldható. Ahol ez nem lehetséges, ott az adott pontot és a túrázót ábrázoló fotót kell készíteni, dátummal ellátva. Ha valaki az utat megszakítja, csak a megszakítás pontjától folytathatja később, amelyet szintén fotóval kell igazolni. E szép kezdeményezés megvalósításáról, a hozzá kapcsolódó ötletekről, valamint a blog célkitűzéseiről és egyéb tervekről is beszélgetünk Tolnai Balázzsal.

Mi a Túrablog célja és hogyan jutott el oda, hogy egy túramozgalom gazdája legyen?

Két fontosabb oka volt annak, amiért úgy döntöttünk, hogy belevágunk ebbe a blogba. Egyrészt rajongunk a természetért; rajongással nézünk fel egy hegyre és örömmel szívjuk magunkba az erdő illatát. Számunkra felbecsülhetetlen élményeket jelent Magyarország erdeiben tartózkodni. Óvjuk, védjük és tiszteljük. Másrészt úgy gondoltuk, hogy a túrázással kapcsolatos blogok hiányosak. Kevés ismert, hasznos blog van (Tisztelet a kivételnek!). Ezért szeretnénk a túráinkról beszámolókat írni. Szeretnénk rendszeres testmozgásra, kirándulásra és teljesítménytúrázásra buzdítani az embereket.
A túramozgalom egy folyamat része. Vannak, akik nem szeretnének végigrohanni egy teljesítménytúrán, hanem inkább nézelődnének az erdőben. Számos látnivalót vétünk el, ha nem vagyunk kellően figyelmesek, tájékozottak. A mozgalom célja maradandót alkotni a társadalom számára. Ha csak egy-két ember vág bele, már megérte megvalósítani.
– Mit jelent a zöld jelzés a Pilisben és hogyan jött az ötlet, hogy ezeket egy túramozgalomban kössék össze?
A Túrafüggő érem (www.turafuggo.hu) után szerettem volna megvalósítani egy egyedi, új mozgalmat. Több túratársammal beszéltem a lehetőségekről, végül Tarnai Máté mutatott rá a Pilisben található, több helyen elhanyagolt hét darab, zöld sávokkal jelzett etapra. A jelzések felújítása, egy új mozgalom kiírása pedig összhangban van az első kérdésre adott válaszban taglalt filozófiákkal. A zöld sáv jelzést általában helyi jelentőségű, hegységi vándorutak jelzésére alkalmazzák.
– Hogyan alakultak ki ezek a zöld jelzések a Pilisben?
Ezeket valamely túraszövetség alakította ki, így számunkra már adottak voltak. Úgy tudom, hogy a sáv jelzéssel ellátott szakaszok fontosabb kiindulási pontoktól (pl. vasúti, hajó- és autóbusz-megállóhelyektől) más hasonlóan fontos pontokig terjedő, tájegységeken, hegységeken keresztül vezető turistautak jelzésére szolgálnak.
– Melyek a túra legszebb részei?
Mindegyik szakaszban van valami gyönyörű. A Kevély két oldalából például remek látvány tárul elénk, de gyönyörű a Petőfi-pihenő, a Pilis-nyereg és a Rám-szakadék is. Ráadásul vannak „misztikus hangzású pontok” az egyes szakaszokon, mint például a Simon-, a Döme-, vagy az Enyedi-halála nevű helyek.
– Mennyi idő alatt teljesíthetőek ezek a szakaszok?
Mindössze két hosszabb szakasz van. Ezek négy, öt, esetleg hat órát is igénybe vehetnek. A maradék ötöt viszont legfeljebb három óra alatt kényelmesen be lehet járni. Persze sok múlik azon, hogy milyen időjárási körülmények között, vagy mely évszakban vágunk bele az adott túrába.
– Mennyire nehéz ezeknek a túráknak a teljesítése? Kiknek ajánlják?
Az egyes túrákon nyugodtan lehet pihenni, így regenerálódni is, ha az szükséges. Nem tartom nehéznek a szakaszokat, viszont nehezítő körülmények előfordulhatnak Télen, vagy komolyabb esőzéseket követően a Rám-szakadék látogatását nem ajánlom, csak a tapasztaltabbaknak. Összességében nyugodt szívvel ajánlom bárkinek a mozgalmat, mivel nincs időhöz kötve a teljesítés.
– Igényelnek különösebb felkészültséget ezek a szakaszok?
Van néhány „csúcstámadás”, de semmilyen extra felkészültséget nem igényelnek az etapok. Pláne akkor, ha valaki hosszúság szerint növekvő sorrendben abszolválja a mozgalmat. A végére, a két hosszabb túrára simán belelendül akár egy kezdő is.
– A nyári túrázóknak, kirándulóknak mit tanácsol, mire figyeljenek a természetben?
Meleg nyári napon érdemes baseball sapkát magunkkal vinni. Nem hiányozhat a táskánkból a naptej és a szúnyogriasztó sem. Vannak olyan szakaszok, ahol nem tudunk folyadékot sem magunkhoz venni, ezért érdemes azt is bőven a hátizsákban tartani. Sőt! Néhol az aljnövényzet is magas, így a hosszabb nadrág/zokni sem tűnik indokolatlannak.
– Tervezik esetleg az évenkénti teljesítménytúrához kötődő (az októberi megrendezésű Piros 85/50) Pilisi Piros jelzés hasonló mozgalomban való meghirdetését?
A Piros 85 a Magyar Vándorok Teljesítménytúrázó Egyesületének a túrája, így illetlenség lenne rá mozgalmat kiírni. Egyelőre valósuljon meg a Pilis-Visegrádi Zöld Túramozgalom, utána majd elgondolkodhatunk a további mozgalmak kiírásán. Ami a terveink között szerepel még az az, hogy a mozgalom egyes szakaszait teljesítménytúraként is megszervezzük.
– Eddig a Budakalász-Pilisborosjenő vonalat járták be. Ez a jelzés régen Solymáron keresztül Telkire vezetett. Ma már a solymári zöld jelzés a budapesti Gellért teret és Telkit összekötő Budai Zöld út része. Tervezik-e, hogy ezt a majdnem 45 km-es távot is elindítsák túramozgalomként?
A Zöld és a Tojás túrák a budai szakaszt bejárják, ezért hasonló a helyzet, mint a Piros 85-tel kapcsolatban. Egyébként az MVTE érem elnevezésű mozgalom a piros és a Budai-hegység zöld sávját is magában foglalja. Tehát van már rá éremszerző túramozgalom.
Sok sikert kívánva a jövőben, reméljük sikeres lesz az új útvonal, amelyet ismételten csak ajánlani tudunk. Évszaktól függetlenül.
Ritter György

Két fontosabb oka volt annak, amiért úgy döntöttünk, hogy belevágunk ebbe a blogba. Egyrészt rajongunk a természetért; rajongással nézünk fel egy hegyre és örömmel szívjuk magunkba az erdő illatát. Számunkra felbecsülhetetlen élményeket jelent Magyarország erdeiben tartózkodni. Óvjuk, védjük és tiszteljük. Másrészt úgy gondoltuk, hogy a túrázással kapcsolatos blogok hiányosak. Kevés ismert, hasznos blog van (Tisztelet a kivételnek!). Ezért szeretnénk a túráinkról beszámolókat írni. Szeretnénk rendszeres testmozgásra, kirándulásra és teljesítménytúrázásra buzdítani az embereket.

A túramozgalom egy folyamat része. Vannak, akik nem szeretnének végigrohanni egy teljesítménytúrán, hanem inkább nézelődnének az erdőben. Számos látnivalót vétünk el, ha nem vagyunk kellően figyelmesek, tájékozottak. A mozgalom célja maradandót alkotni a társadalom számára. Ha csak egy-két ember vág bele, már megérte megvalósítani.

Mit jelent a zöld jelzés a Pilisben és hogyan jött az ötlet, hogy ezeket egy túramozgalomban kössék össze?

A Túrafüggő érem (www.turafuggo.hu) után szerettem volna megvalósítani egy egyedi, új mozgalmat. Több túratársammal beszéltem a lehetőségekről, végül Tarnai Máté mutatott rá a Pilisben található, több helyen elhanyagolt hét darab, zöld sávokkal jelzett etapra. A jelzések felújítása, egy új mozgalom kiírása pedig összhangban van az első kérdésre adott válaszban taglalt filozófiákkal. A zöld sáv jelzést általában helyi jelentőségű, hegységi vándorutak jelzésére alkalmazzák.

Zöld sáv jelzés a Kevély oldalában. Fotó: Tolnai Balázs

Zöld sáv jelzés a Kevély oldalában. Fotó: Tolnai Balázs

Hogyan alakultak ki ezek a zöld jelzések a Pilisben?

Ezeket valamely túraszövetség alakította ki, így számunkra már adottak voltak. Úgy tudom, hogy a sáv jelzéssel ellátott szakaszok fontosabb kiindulási pontoktól (pl. vasúti, hajó- és autóbusz-megállóhelyektől) más hasonlóan fontos pontokig terjedő, tájegységeken, hegységeken keresztül vezető turistautak jelzésére szolgálnak.

Melyek a túra legszebb részei?

Mindegyik szakaszban van valami gyönyörű. A Kevély két oldalából például remek látvány tárul elénk, de gyönyörű a Petőfi-pihenő, a Pilis-nyereg és a Rám-szakadék is. Ráadásul vannak „misztikus hangzású pontok” az egyes szakaszokon, mint például a Simon-, a Döme-, vagy az Enyedi-halála nevű helyek.

A Lepence-patak völgye. Fotó: Juhász Dénes

A Lepence-patak völgye. Fotó: Juhász Dénes

Mennyi idő alatt teljesíthetőek ezek a szakaszok?

Mindössze két hosszabb szakasz van. Ezek négy, öt, esetleg hat órát is igénybe vehetnek. A maradék ötöt viszont legfeljebb három óra alatt kényelmesen be lehet járni. Persze sok múlik azon, hogy milyen időjárási körülmények között, vagy mely évszakban vágunk bele az adott túrába.

Mennyire nehéz ezeknek a túráknak a teljesítése? Kiknek ajánlják?

Az egyes túrákon nyugodtan lehet pihenni, így regenerálódni is, ha az szükséges. Nem tartom nehéznek a szakaszokat, viszont nehezítő körülmények előfordulhatnak Télen, vagy komolyabb esőzéseket követően a Rám-szakadék látogatását nem ajánlom, csak a tapasztaltabbaknak. Összességében nyugodt szívvel ajánlom bárkinek a mozgalmat, mivel nincs időhöz kötve a teljesítés.

Igényelnek különösebb felkészültséget ezek a szakaszok?

Van néhány „csúcstámadás”, de semmilyen extra felkészültséget nem igényelnek az etapok. Pláne akkor, ha valaki hosszúság szerint növekvő sorrendben abszolválja a mozgalmat. A végére, a két hosszabb túrára simán belelendül akár egy kezdő is.

A nyári túrázóknak, kirándulóknak mit tanácsol, mire figyeljenek a természetben?

Meleg nyári napon érdemes baseball sapkát magunkkal vinni. Nem hiányozhat a táskánkból a naptej és a szúnyogriasztó sem. Vannak olyan szakaszok, ahol nem tudunk folyadékot sem magunkhoz venni, ezért érdemes azt is bőven a hátizsákban tartani. Sőt! Néhol az aljnövényzet is magas, így a hosszabb nadrág/zokni sem tűnik indokolatlannak.

Vízesés a Rám-szakadékban. Fotó: Soós Kristóf.

Vízesés a Rám-szakadékban. Fotó: Soós Kristóf

Tervezik esetleg az évenkénti teljesítménytúrához kötődő (az októberi megrendezésű Piros 85/50) Pilisi Piros jelzés hasonló mozgalomban való meghirdetését?

A Piros 85 a Magyar Vándorok Teljesítménytúrázó Egyesületének a túrája, így illetlenség lenne rá mozgalmat kiírni. Egyelőre valósuljon meg a Pilis-Visegrádi Zöld Túramozgalom, utána majd elgondolkodhatunk a további mozgalmak kiírásán. Ami a terveink között szerepel még az az, hogy a mozgalom egyes szakaszait teljesítménytúraként is megszervezzük.

Eddig a Budakalász-Pilisborosjenő vonalat járták be. Ez a jelzés régen Solymáron keresztül Telkire vezetett. Ma már a solymári zöld jelzés a budapesti Gellért teret és Telkit összekötő Budai Zöld út része. Tervezik-e, hogy ezt a majdnem 45 km-es távot is elindítsák túramozgalomként?

A Zöld és a Tojás túrák a budai szakaszt bejárják, ezért hasonló a helyzet, mint a Piros 85-tel kapcsolatban. Egyébként az MVTE érem elnevezésű mozgalom a piros és a Budai-hegység zöld sávját is magában foglalja. Tehát van már rá éremszerző túramozgalom.

Sok sikert kívánva a jövőben, reméljük sikeres lesz az új útvonal, amelyet ismételten csak ajánlani tudunk. Évszaktól függetlenül.

Nagyobb méretért kattints ide!

Az interjút készítette: Ritter György

Megjelent: az augusztusi Solymári Magazinban

 

Bővebben a Pilis-Visegrádi Zöld Túramozgalomról