Kilátótúra a Budai-hegységben

Január első hétvégéjén egy igazán könnyed, kevés szintemelkedést tartalmazó, ám varázslatos kilátópontokkal és látképekkel kecsegtető kilátótúrára invitálunk titeket  a Budai-hegységbe. A lineáris túra végén lehetőségetek van a fűtött gyermekvasúttal visszautazni a kiindulópontba. Kezdd túrával, kezdd velünk az évet!

Indulópont

Cím: 1121 Budapest, Hegyhát út
GPS: 47.532706, 18.985230

Végpont

Cím: 1029 Budapest, Hűvösvölgyi út 205.
GPS: 47.541469, 18.963948

A túrát 2020 január ötödikén vasárnap rendezzük. Jelentkezni négy csoportba lehet, melyek indítása tizenötperces időközönként történik kilenc és tíz óra között.

Days
:
Hours
:
Minutes
:
Seconds

A túrán legfeljebb 100 fő vehet részt négy 25 fős csoportban. A jelentkezési felületen lehet kiválasztani azt, hogy melyik csoportban kíván indulni az illető. A csoportok 9 és 10 óra között indulnak negyedóránként. Így elkerüljük a tömegtúra érzését és a Gyermekvasúttal is kényelmesebb lesz a visszaút.

A Túrafüggő fenntartja a jogot, hogy indokolt esetben, például alacsony létszámú csoportok kialakulásakor azokat összevonja. Erről e-mailben értesítjük az érintetteket.

A túrán a felnőttek 1000 forintért, a 14 éven aluli gyermekek 500 forintért, a 7 éven aluli gyermekek ingyen vehetnek részt. A Túrafüggő Túrablog elkötelezett támogatója a családoknak, így árképzésében kifejezetten ügyel arra, hogy a pénz ne legyen gátja egy nagyobb család hétvégi szervezett kikapcsolódásának.

Fontos információk:

  • A jelentkezés 2019. november 17. (vasárnap) 20:00 és 2020. január 2. (csütörtök) 12:00 között van lehetőség a létszámlimitek erejéig.
  • A jelentkezéssel a résztvevő elfogadja a Túrafüggő szabályait és etikáját. A regisztrációra kizárólag online, a turanevezes.hu oldalon van mód, helyszíni regisztráció nincs.
  • A regisztráltaknak a regisztrációtól számítva 3 nap áll rendelkezésükre a nevezési díj befizetésére. Azokat a nevezéseket, amikhez 2019. január 2. (csütörtök) 12 óráig nem érkezik befizetés, automatikusan, figyelmeztetés nélkül töröljük.
  • Jelentkezésedről, befizetésedről és a túrával kapcsolaosan e-mailben értesítünk.
  • A nevezési díjat a következő számlára kérjük utalni: Túrafüggő Kft. 16200230-10024065 (Magnet Bank). Közleményben kérjük feltüntetni a rendelési számot.
  • A beérkezett nevezési díjakról elektronikus számlát állítunk ki, melyet a regisztrációnál megadott e-mail címre küldünk el a Billingo számlázórendszeren keresztül. Ezzel egy időben hagyjuk jóvá a nevezésed.

A jelentkezés 2019 november 17-én vasárnap 20 órakor indul a turanevezes.hu oldalon.

Fontos időpontok 
Jelentkezési időszak (a csoportok beteltéig)2019.11.17 (vasárnap) 20 órától 2020.01.02 (csütörtök) 12 óráig
Jelentkezés lemondása2019.12.30 (hétfő) 12 óráig e-mailben
Jelentkezés átadása2020.01.03 (péntek) 12 óráig kizárólaf e-mailben

A nevezést kizárólag emailben (hello@turafuggo.hu) a bankszámlaszám megadásával lehet lemondani, 2019. december 30. 12:00 óráig. Ebben az esetben a nevezési díjat visszautaljuk, de levonunk belőle 500 Ft kezelési költséget. Nem fogadjuk el a lemondást telefonon, faxon, szóban, stb. A nevezési díjat más eseményre átirányítani nem lehet.

A nevezést kizárólag e-mailben (hello@turafuggo.hu) lehet átadni 2020. január 3. 12:00 óráig. Az átadásról a nevezésről lemondónak kell nyilatkoznia. Az e-mailben meg kell adnia az átvevő nevét, születési évét, e-mail címét és telefonszámát.

Hűvösvölgy állomásról 12:10-kor, 13:10-kor, 14:10-kor és 15:10-kor indul vissza vonat a Széchenyi-hegyre. A várható menetidő 40 perc. A felnőtt menetjegy 800 forint, míg a gyermekjegy (6-18 éves kor között) 400 forint. Ezt az állomáson kizárólag készpénzben tudjátok majd kifizetni.

13:40-kor Hűvösvölgyből gőzvontatású szerelvény indul, mely menetideje egy óra, s rá nosztalgia kiegészítőjegy váltása kötelező. Ez felnőttek esetében 200 forint, míg a gyermekeknél 100 forint.

További információk itt.

A Gyermekvasút Széchenyi-hegyi végállomásának épülete
Lépcső a renovált turistaúton
Közel vezet a zöld sáv jelzés a sínekhez

A történelem sorám számos névváltoztatáson átesett 427 méter magas fennsíkon található az 1948-49 között épített Úttőrővasút, mai elnevezésén a Gyermekvasút felső végállomása. A főváros 1873-as létrejöttét követően a jómódúak körében egyre népszerűbb terület eleinte nehezen volt megközelíthető, ezért turisztikai szerepe 1890-től vált jelentősebbé, amikor a Városmajor és a Széchenyi-hegy között üzemelő Fogaskerekű átadásra került. Érdekessége még a helyszínnek, hogy 1955-ben itt épült az ország első adótornya, mely 60 méter magasból 1958-tól TV-adást sugárzott. A mellette lévő gigantikus, imáár 192 méter magas tornyot 1975-ben építették. A területen bőven van parkolóhely, így azok, akik autóval közelítik meg a helyszínt, ingyenesen hagyhatják járművüket  végállomáson.

Benőtt ösvény
Mindent elkövetnek, hogy szebb legyen a környék
Máriák találkozása

Túránkat a Hegyhát úton kezdjük a Normafa irányába haladva, követve a zöld sáv jelzést, mely a város alacsonyabban fekvő területeiről tekereg fel a fennsíkra, majd átcikázva a hegység nevezetességein Telkiben köt ki. A környék örökségét, azaz az 1800-as évek végén épült budai villákat csodálgatva hangulódunk rá az előttünk álló szakaszra.

Mivel ez egy rövid szakasz, hamar elérjük a Budai-hegység egyik, ha nem legfelkapottabb pontját, a Normafát. A környéken élő svábok sokáig Viharbükk néven emlegették a helyszínt, amit Schodelné Klein Róza Norma-ária után kedztek Normafaként azonosítani. A rendkívüli adottságokkal rendelkező területet pihenők övezik, ahonnan pazar kilátás tárul elénk a völgyre és a Hármashatár-heggyel fémjelzett északi vonulatokra.

Kilátás a Normafáról Töndér-szikla fókusszal
Kilátás a Normafáról Hármashatár-hegy fókusszal
Kilátás a Normafáról dunai fókusszal

A hajdan síházként működő száz esztendős épület mögött, miután kigyönyörködtük magunkat a panorámában, rátérünk a tanösvény jelzésére, így a János-hegyre vezető műúttal párhuzamosan, annak lejtő felőli oldalán haladunk tovább. A felújított ösvényen jelzések kavalkádjában, csomópontok gyűrűjében barangolunk. Felbukkannak pihenők, játszóterek, s vissza-vissza tér még némi szép kilátás is. Az Anna-réthez érve jobbra letekintve megcsodálhatjuk az 1830-ban épült Anna-kápolnát is, melyet most külön nem érintünk.

Rövidesen a libegő felső végállomásánál találjuk magunkat, ahol szintén felújítottak egy parkot, így ott egy szuper játszótér is megépült, valamint a libegő szomszédságában található kiszolgáló bódékat is modernizálták, így rendkívül kulturált, nyugat-európai szintű büfék jöttek létre. Mint ahogy a Normafától idáig tartó út során több helyen, itt is találhatóak szintén restaurált illemhelységek.

Az 1970 augusztus huszadikán átadott Zugliget és János-hegyi-nyereg között ingázó libegő 1040 méter hosszú és 262 méter szintkülönbséget küzd le 12 perc alatt. Az eredetileg a Hármashatár-hegyre tervezett közlekedési eszköz annyira népszerűvé vált, hogy Farkasvölgyből a Széchenyi-hegyre, a Citadellára, s Hűvösvölgyből a Hármashatár-hegyre is akartak építeni egyet-egyet. Végül ezekből a tervekből nem lett semmi.

Köbe vésett hegyek
A csodálatos Anna-rét
A János-hegy nyerge gyönyörű színekben pompázott

A nyeregből pár éve még szakadt, sziklás, csúszós ösvény vezetett fel a hegyre, ami lefelé, különösen télen életveszélyes volt. Mára ezt is zseniálisan felújították, így az egykor került szakaszt mára bárki jóval biztonságosabban veheti igénybe, hogy a főváros királynőjét elérje. Budapest csúcsa az 527 méter magas János-hegy. A tetején álló bástya, a kávézóként is üzemelő Erzsébet-kilátó varázslatos panorámával várja díjmentesen az arra járókat napkelte és napnyugta között. A kilátót 1910-ben építették és 2005-ben felújították.

A kilátót elhagyva erőteljes süllyedésbe kezdünk a Pozsonyi-hegy szomszédságában található szerpentíneken és lejtőkön. A piros sáv jelzést követve ügyelünk arra, hogy ne rohanjunk, és a sziklás talajon talpon maradjunk. Az útvonal szerencsére csak egy-két helyen meredek annyira, hogy ott kifejezetten figyelni kelljen. Ereszkedésünk eredményeképpen egy újabb frekventált területen, Szépjuhásznén, egy hágóban találjuk magunkat.

Kilátópont és pihenő a János-hegy alatt
A végtelen lépcső is véget ér
Innen olyan kevesen fotózzák az Erzsébet-kilátót, pedig...

A Budakeszi út legmagasabb pontja válaszja el egymástól a János-hegyet és a Nagy-Hárs-hegyet. A Gyermekvasút állomásaként is üzemelő terület úgy hírlik, nevét onnan kapta, hogy Hunyadi Mátyás itt ismerkedett meg egy szép juhásznéval. Hogy ez igaz vagy sem, döntse el mindenki maga. Mindenestre a legendák, a történelem névjegye  a közelben fellelhető, hiszen a budaszentlőrinci pálos kolostor is itt állt, melynek ma is láthatóak az alapjai, falmaradványai.

Jelzésváltás következik. A pirosat a sárga sávra cseréljük. Túránk egyetlen komoly emelkedője vár vánk az előttünk álló szakaszon. Meredek, sziklás hegyoldalon kapaszkodunk fel, mely útja ívesen éri el a Nagy-Hárs-hegyen álló Kaán Károly-kilátót. Kérjük, ha erre jártok, semmiképp se vágjatok át a jelzetlen úton.

A nagyobb testvér 454 méter magas és kistestvéréhez hasonlóan olyan kilátó áll rajta, melyről kiváló kilátás tárul az arra járók elé. A hegy tetején korábban egy fából készült kilátó állt, de azt nem tartották karban ezért összedőlt. Az 1980-as években érkezett a mai Kaán Károly-kilátó gondolota, melyet nem csak felépítettek, hanem méltó kezelésbe vették és 2016-ban felújították. Tanulva a korábbi hanyagságból kicserélték a tetőt, a szerkezeti elemeket, a korlátokat és a lépcsőket pedig újracsiszolták, újrafestették. Méltó motivuma a hegynek.

Szépjuhászné állomás
Kilátás a Kaán Károly-kilátóból
Kilátás a Hármashatár-hegy irányába

A csúcsról sziklás út vezet le Hűvösvölgy irányába. Figyelnünk kell, főképp a Bátori-barlangnál, ahol egy szakadék mentén kötél segítségével ereszkedhünk le és folytathatjuk utunkat. A barlang bejáratánál, a szikla szélén a túránkon tilos lesz az átjárás. Az üreg nevét arról a pálos szerzetesről kapta, aki a XV. században remeteként élt itt. Nevéhez fűződnek az első magyar bibliamagyarázatok. A barlng, melynek első termét a pálosok korábban kápolnává alakították, jelenleg veszélyessége miatt zárva tart.

Feltöltött, kifejezetten kellemetlen talajon barangolunk tovább a sárga sáv és a sárga háromszög jelzések találkozásáig. Ekkor utóbbira váltva csekély emlekdővel másszuk meg a Kis-Hárs-hegyet, melynek tetején áll a szintén felújított Makovecz Imre-kilátó. A kilátás más jellegű, mint a mintegy száz méterrel magasabb szomszédjáról, de szintén csodálatos. A kilátó 1970-ben épült, 2008-ban és 2018-ban felújításon esett át, így a 362 méter magas pont fő attrakciója az ott található pihenővel egyetemben.

A Bátori-barlang lezárt bejárata
Makovecz Imre-kilátó
Kaán Károly-kilátó
Színkavalkád

Visszatérünk a sárga sáv jelzésre és tovább folytatjuk ereszkedésünket. Átkelünk a Gyermekvasúton a Hárshegy megálló szomszédságában, végül akkor, amikor már majdnem a Nagykovácsi útnál járunk balra fordulunk a sárga körséta jelzésre. Ez fog minket elvezetni Hűvösvölgy egyik legnépszerűbb zöld területére, a Nagy-rétre.

Kerülve, azaz nem a füvön átvágva haladunk a kék sáv jelzés eléréséig, így az Országos Kéktúra vonalán, jobbra fordulva tesszük meg túránk utolsó alig gy kilométerét Hűvösvölgyig. Célunk a Gyermekvasút végállomása, ahonnan kb. ötvenperces utazással jutunk vissza a magasabbik fordítóra. Indulási és utazási információk ide kattintva érhetőek el.

Egészen elképesztő színek
Nagy-rét
Falirajz Hűvösvölgy állomáson

Útvonal

Kedvcsináló videó

Style switcher RESET
Body styles
Background pattern
Background image