Cat S61 teszt

A Cat csúcstelefonját, az S61-es névre keresztelt monstrumot bízták ránk azzal a céllal, hogy teszteljük. No, mi alaposan kezelésbe vettük ezt a gigászi készüléket, mely képes lézeres távolságmérésre, hőkamerás felvételek készítésére és többek között a levegő minőségének diagnosztizálására is. Nyilván egy túrázónak ennél több kell, így a kulisszatitkok mellé adunk pár hasznos tanácsot is.

Alapok

A telefon Android operációs rendszerrel fut. Ezt megelőzően IOS-t használtunk, míg jóval azelőtt szintén Androidot. Elsőre feltűnő volt, hogy a korábbi lassúság, ami az Androidot jellemezte már nem volt egyáltalán jellemző és az IOS-hez mérve jelentősen csökkent a sebesség lemaradása. A programok tekintetében a Play áruház már a letöltések tárházát kínálja. Az összes programot letudtuk tölteni, amit a munkavégzés során használunk. Ilyen például a naptár, a levelezőrendszer, az útvonaltervező, a térkép, az akciókamera és a drón szoftvere. Szóval ez összességében egy nagyon pozitív változás, ami az Android rendszert és a telefon feldolgozási sebességét illeti.

Van súlya a Cat S61-nek
Karcolások nélkül lehozta a tesztet

Légszennyezettségmérés

Nem szakember lévén ami számomra lényeges, hogy a ppb érték mellé ötsávos skálát is telepítettek a programba. Zöld a kiválót, világosabb a jót, sárga a közepeset, narancs a gyengét és piros a rossz minőséget jelzi. Az egyes sávok között folyamatos vonallal ábrázolja a készülék a levegő minőségének változását.

Szerepel még egy hőmérő és egy páratartalom kijelzés is a kijelző felső részében, továbbá a korábbi adatok hét napig visszakereshetőek és elemezhetőek.Ami szintén extra, hogy egy információs gombra kattintva a levegő minőségéről (adott zóna) kapunk részletes jellemzést és szükség esetén tevékenységi listát, hogy miként javítsunk a levegő állapotán.

A tesztek során tényleg bebizonyosodott, hogy mennyivel jobb a levegő a hegyekben. A városokban a középső zónába esett vissza a minőség, míg a hegyekben a sötétzöldbe. A Rám-szakadékban vízbe dobtuk a telefont, melyre a hőmérséklet visszaesése azonnal látszódott a hőmérőn, jól reagált, s a páratartalom is csökkenni kezdett. Ennek biztosan technikai oka van, nem a víz, hanem a levegő értékeit elemzi a készülők.

Távolságmérés

A beépített lézer segítségével a Cat S61-es okostelefon képes meghatározni azt, hogy bizonyos tárgyak milyen messze vannak tőlünk. Tesztjeink során lépcsők magasságát, szakadékok mélységét mértük az erdőben egészen jó pontossággal. Ezekkel együtt otthon is segítséget nyújt, ha le kell mérni valaminek a hosszát. Mi viccesen egy darts tábla felszerelésekor a dobótávolságot mértük ki centire pontosan. Oké, ez elsőre nem sikerült, de a megfelelő kalibrálást követően valóban precíz a műszer, amihez tegyük hozzá, a kézremegés mellőzése sem árt. A lézerrel egyébként a Holdvilág-árok barlangjaiban mutogatni is tudtunk arra a pontra, amiről beszéltünk.

Hőkamera

Nagyon izgalmas funkció, ahol szabadjára tudjuk engedni a fantáziánkat. Rengeteg területen készítettünk felvételt, ilyen volt a főzés, a hegyek-völgyek közti hőmérséklet különbség, s jelenleg egy városi tárgyak hőkibocsátását elemző anyagon is dolgozunk. A hőkamerás fotókat és videókat kilenc különböző mód alapján készíthetjük el, ahol a színek hangsúlyozásán van a fókusz. Nekünk az izzó vas jött be a legjobban, de a szivárvány is tetszetős.

Bár egészen pontos ezen a területen is a készülék, átverhető. Ugyanis ha azonos hőmérsékletű tárgyakat vetünk össze, ám valamelyikre több fény vetül, akkor a fényesebbet melegebbnek tekinti a telefon. A képek készítésekor ezt mindenképpen figyelembe kell venni.

A hőkamerás felvételek során akár három pontra is tudunk fókuszálni, így arról hőmérsékleti adatot venni. Továbbá a képen az átlagot is fel tudjunk tüntetni, ha akarjuk. Kifejezetten kreatív, ötletes alkotások születhetnek ebből. Érdemes még megjegyezni, hogy a hőkamerás felvételek során egyszerű ujjmozdulatokkal lehúzhatjuk a réteget és az eredeti felvételt is megcsodálhatjuk.

Hússütés
Ház az erdő szélén
Pihenő túrázók

A kulisszák mögött

Mint korábban írtam, nekünk roppant fontos, hogy a telefont a mindennapi munkára is tudjuk használni. Az egyik legelterjedtebb akciókamera szoftvere lazán fut a készüléken, így nem jelent gondot a videók, fényképek gyors átvitele és feltöltése a megfelelő felületekre. Legyen szó akár az erdőben véghezvitt tevékenység azonnali posztjáról.

A drónunk összekapcsolása során először falakba ütköztünk, mivel nem volt kompatibilis csatlakoztatunk. Ezt szerencsére wireless kapcsolattal át tudtuk hidalni és a mobilhálózat lekapcsolását követően zavartalanul tudunk repülni. Még úgyis, hogy a telefon nem fér bele a kontroller tartójába, viszont a hátlapja olyan jól sikerült, hogy szinte rátapad és stabil marad mozgatás, forgások közepette is.

Hasznos lehet

Mi a Gpsies portálon szerkesztjük az útvonalainkat és van, amikor a letöltött szoftverét is használjuk tájékozódásra. Igaz, ez ritkább, mert a csúcsóránkon van beépített térkép és navigáció. A Gpsies és az Alltrails összeolvadása miatt némiképp változott a helyzet, de a telefonon kiválóan fut bármelyik navigációs alkalmazás. Nagyon komoly, hogy ott is van GPS-jel, ahol térerő nem mindig. A nagy kijelző miatt a térkép is rendkívül jól kivehető. A Dunakanyar panorámaút során nagyon jól jött, amikor egy spanyol fiatalokból álló csoportot igazítottunk útba a Szent Mihály-hegy oldalában lévő útvesztőkben.

Jól működik az erdei navigáció a Cat S61-en

Konklúzió

A mai telefonok világában, amikor az üveghát vagy a kijelző törése miatt aggódunk, akkor a Cat S61 valódi kincsnek minősül. Szadiztuk vízesésben, beledobtuk egy patakba, sziklához dörzsöltük, porba raktuk, szóval a hegyi repertoár adta lehetőségekkel élve igencsak megkínoztuk. Ő ezt köszönte szépen és a cikkben látható képek szerint jól van, hiszen azokat a tesztek után, a cikk írásakor készítettük javarészt. Hátránya a súlya, de annyira robusztus és masszív, hogy ez nem is igazából hátrány, hanem inkább tekintélyt parancsolás. Érdemes kipróbálni!