Visegrádi-kapu 30

A közepes hosszúságú körtúra a Pap-rétre vezeti a túrázókat, majd az Urak-asztala alatti szűk ösvényeken tekeregve érinti a Borjúfőt. A visszafordítópontot jelentő Visegrádi-kapunál csatlakozik be a hosszú táv útvonalába és tér vissza Leányfalura.

Leányfalu, rajt -> Móricz Zsigmond utca -> P+ (Hunyadi János utca) -> P P+ elágazás -> Po -> Rekettyés-forrás -> Po vissza -> P+ tovább -> Álló-rét -> S+ -> jobbra Zoo (műút) -> Papp-rét -> PK -> K -> Visegrádi-kapu -> K+, ZK+, Z, PZ -> Kis-Bükk-tető -> S -> Leány-kút -> So -> balra PS -> Vörös-kő -> P -> Leányfalu, cél

Pont Jelzés Táv Szint Σ táv Σ szint
Külső Nyulas S, szalag 2,42 km 18 m 22,65 km 1049 m
Vörös-kő szalag, SO, P 1,83 km 275 m 24,48 km 1324 m
Leányfalu, cél P, szalag 3,88 km 0 m 28,36 km 1324 m

A Faluházból kilépve a járda elérését követően balra fordulva kezdjük meg utunkat. Követjük a szalagot, átkelünk a zebrán és enyhe emelkedőbe kezdünk. A szalagozás elvezet minket a piros sáv jelzésig, ahol balra kanyarodunk. Elhagyjuk Leányfalut, s rövidesen érintjük a Vörös Meteor-forrást. Tovább követjük jelzésünket egészen a népszerű csomópontih, ahol az erdő fohásza tábla is áll. Itt jelzésváltás következik.

Az erdő fohásza
A Rekettyés-forrás elágazása, ahol jobbra fordulunk (PO)
A forrás érintése után balra tartunk az Álló-rét felé (P+)

A P+ jelzést követve haladunk tovább az Álló-rét irányába, balra. Érintjük a Csaba-kutat, átkelünk a Szénégető-patakon, majd a hármas elágazásnál jobbra tartva folytatjuk barangolásunkat továbbra is a P+ jelzésen. Hamarosan megérkezünk az Álló-rétre. (EP)

Az egykori Viktor-kunyhó romjai
Az ösvény végén vár minket a környék egyik legnépszerűbb csomópontja, az Álló-rét.
Az Álló-rét egyik útjelzőtáblája

Átvágunk a réten követve az erdőben a szalagozást. Ez a szakasz jelzetlen, a Nagy-Berseg és a Kis-Hortoba nyergében vezet. Fokozottan védett terület, nagy szó, hogy engedélyt kaptunk az erre haladásra, így kérjük, ne térj le a szalagozásról és semmiképp se szemetelj. Köszönjük! Ha mindent jól csináltál, akkor máris a Horthy-garázsnál, a Pap-rétre vezető műúton vagy.

A zöld kerékpár jelzésű műúton jobbra folytatjuk utunkat, és teljesen egyértelműen követjük egészen Pap-rétig, ahol frissítő- és ellenőrzőpont vár.

Télen a jeges, havas út sem ritka a Pap-rét felé
A Horthy-garázs nevű pihenő a Pap-rét felé vezető műút mentén
A Pap-rét hóköntösben

A Pap-réten jobbra fordulva felvesszük a K és P jelzések hangulatát, a következő 600 métert így tesszük meg, közben a Palóczki-rét látható a bal oldalunkon, majd egy elágazásban a bal oldalt megpillanthatjuk az útbaigazító táblát, ahol a K és P jelzések elválnak egymástól. Mi a K jelzésen megyünk tovább. Rögtön egy Y-elágazásban a K jelzés az első fán nem teljesen egyértelmű, így keressünk egyértelműsítő jelzést, hogy jó irányba indultunk-e el. Jó másfél kilométerrel később megérkezünk a Vízverés-nyergébe, ahol egyenesen menjünk keresztül a réten, a túlsó felén találunk táblát a folytatáshoz, mely egy gyenge jobbkanyart jelent ebben az esetben, a távolban láthatjuk a vadvédelmi kerítést, melyet fagyos idő esetén óvatosan másszunk meg! Szűk ösvényen haladunk tovább, majd a kerítés párját is láthatjuk, 800 méter után érünk ki újra egy széles szekérútra, melyet az elektromos kerítéssel együtt, 500-600 méter múlva rövidesen jobbra elhagyunk, továbbra is a K jelzést követve. Innen már hamarosan meg is érkezünk a Visegrádi-kapuhoz, ahol újra találkozunk a 45-ös táv résztvevőivel. (EP)

Visegrád felé a kéken
Az Urak-asztalának oldalában
A Visegrádi-kapu jellegzetes fája

Jobbra folytatjuk utunkat innentől a K+ jelzésen, amely a Mester-réten visz keresztül. Az első fánál még ne kanyarodjunk el jobbra, majd csak a rét túloldalán a magaslesnél menjünk jobbra, így továbbra is a K+ jelzésen maradunk. Nemsokára balról becsatlakozik hozzánk a Z jelzés, és szerencsére a 25 tonnás korlátozás reánk nem vonatkozik, mert előtte jobbra elfordulunk. 400 méter múlva a József-forráshoz érkezünk, ahol akár meg is pihenhetünk. 350 méterrel később a K+ és a Z kettéválik, mi innentől balra a Z jelzést követjük. Kb. 1 km múlva egy kétes elágazáshoz érünk, ahol az út jobbra kanyarodik, de nekünk a kevésbé kijárt bal ágon van az utunk, ahol viszonylag meredeken leereszkedünk a Kalicsa-patak szurdokába, és jobbra óvatosan elindulunk benne. Pillanatok múlva egy Y-elágazáshoz érünk, ahol a Z jelzés az Y közepén meredeken indul felfele. Ehelyett érdemes a jobb ágon 20 métert kerülni és jóval enyhébb szögben felmászni a tőlünk most már balra lévő jelzéshez. Óvatosan!

Felfelé menet 400 méter múlva egy kis fakunyhóhoz érünk, mely mögött jobbra követjük a Z jelzés lassan emelkedő útját. Mikor úgy érezzük, felértünk, jobbra kanyarodunk tovább a jelzéssel és 300 méteren belül megérkezik jobbról/szemből a P jelzés. A közös úton haladunk balra tovább, ami legfeljebb 200 méter múlva élesen jobbra tér, majd szinte azonnal balra. Figyeljük alaposabban a PZ jelzést! Ezen az ösvényen érünk fel a Kis-Bükk-tetőre, ahol a Z jobbra kanyarodik (innen érkezik a 15-ös táv), a P előre tart tovább. Métereken belül találkozunk az S jelzéssel. Míg a P és S egyenesen megy tovább, mi balra, lefele fordulunk az önálló S jelzésre. A szerpentinen ereszkedve keresztezzük a Nyulasi-patakot, ahonnan már nincs messze a visszafordító a Leány-kút közelében lévő S és So elágazás. Itt nagyon figyelünk a szalagozásra, ami elvezet a Külső Nyulas nevő frissítőpontra, mely ellenőrzőpont is. (EP)

Innen következik a túra legnehezebb szakasza előbb a szalag mentén majd az So jelzésen. Az előttünk álló 1,8 kilométer hosszú szakasz 275 méter szintemelkedést tartalmaz, de ne aggódjunk, véget fog érni. Mikor végre felértünk és találkozunk a P S jelzésekkel, ezeket követve balra kirándulunk tovább, és ezen jutunk el Vörös-kőig, ahol gyönyörködhetünk a Dunára nyíló kilátásban. (EP)

Téli panoráma a Vörös-kőről

A P jelzésen továbbmenve megkezdjük a visszaereszkedést Leányfalura, figyelve arra, hogy sehol se vágjuk le a kanyargós útvonalat. A túra elején már érintett Po P P+ csomópontban (erdő fohásza tábla) most a tábla mögött folytatódó P jelzésen maradunk. Elhaladunk a Vörös Meteor-forrás mellett és hamarosan már a község aszfaltját tapossuk. Ezen nem megyünk el egészen a lámpás kereszteződésig, ugyanis a hídon jobbra átkelve a Szent Imre Herceg útján, majd a Petőfi Sándor utcán enyhén balra közelítjük meg a 11-es utat. A zebrán kellő körültekintés mellett kelünk át, majd balra kanyarodva már láthatjuk is magunk előtt a faluházat, ahol túránk véget ér. (cél)

Pihenő a Vörös Meteor-forrásnál
Alámosott fa a Leányfalu közeli erdőben